יום שלישי, 15 בינואר 2013

ה"חירות" של עלה ירוק


המחאה החברתית הפכה לאחד הגורמים הכי בולטים במערכת הבחירות הזו, כמעט כל מפלגה משחקת את המשחק החברתי. אפילו הליכוד הניאו-ליברלי הוציא איזה כחלון אחד לפני שהוא נעלם לו, אפילו בנט הקפיטליסט מדבר פתאום על צדק חברתי. החברתי הפך לנקודת המוצא. אבל כמו תמיד, אפשר למצא גם את הריאקציה. עוד בזמן המחאה קמה פה "התנועה הליברלית", תנועה ליברטרנית, עם כל השאבנג - קפיטליזם, מיסים הם גניבה, איין ראנד. החבילה המלאה, ממש ארה"ב. למי שעוד לא יצא להכיר, הליברטרניזם על רגל אחת הוא חירות: החירות שלך להתחתן עם בן זוגך, לבצע הפלה, לפתוח עסק, ולא להעסיק אנשים שחורים. במושגי הדיוטות - שמאל חברתי קיצוני עם ימין כלכלי קיצוני.
 אני אישית לא מסכים עם העקרונות הליברטרנים[1], לא קונה את היד הנעלמה ולא מאמין ביכולת של הקפיטליזם להביא לשינוי החברתי הנחוץ (אך זה דיון ששייך לפוסט אחר). אבל אני מאמין שהליברטרניזם הוא הימין הכנה, היחיד שהולך עם הפילוסופיה שלו באופן מלא. הוא הימין שנחוץ בישראל (ובכלל), שאני רוצה שישמיע את קולו. השמאל יתקוף את המונופולים והסדר החברתי והימין יתקוף את המדינה, וביחד בתנועת מלקחיים חסרת פשרות אפשר ליצור חברה הוגנת עם חופש אמיתי.

עכשיו הם רצים לכנסת באמצעות הגופה של מפלגת עלה ירוק (אחרי שגיל קופטש סיים לבצע בה את זממו.) כאדם ששמח מעט לראות אופוזיציה ראויה למה שהוא מאמין בו, נכנסתי לקרא את המצע שלהם. אז דבר אחד ברור - עלה ירוק והתנועה הליברלית הם אינם ליברטרנים מהסוג הכן, ואין שום חופש או חירות אמיתיים במצע שלהם. הם ליברטרנים כמו ניוט גרינגריץ' או תנועת "מסיבת התה". הנה, למשל, מה שיש לעלה ירוק, מפלגת חירות הפרט, לומר על הסיכסוך הישראל פלסטיני ותהליך השלום:

"מפלגת עלה ירוק – הרשימה הליברלית תפעל להבאתו של כל הסכם שלום למשאל עם, מתוך אמונה בכך ששאלות גורליות ומכריעות חייבות להיות מיושבות בדרך של דמוקרטיה ישירה. אנו נתמוך בפעולות הגנה על אזרחי ישראל מתוך הכרה בכך שחובתה הבסיסית ביותר של המדינה היא הגנה על אזרחיה מפני תוקפנות חיצונית."

משפט וחצי? זה כל מה שיש לכם לומר על הפגיעה המתמשכת הקשה ביותר נגד חירות הפרט בישראל? אבל מה שחסר בכמות הם מספקים באיכות, הפסקה הזאת מרוקנת מתוכן עבורי את כל שאר המצע ע"י רמיסה של פחות או יותר כל עיקרון ליברטרני. הפסקה הזאת לבדה הופכת את עלה ירוק ממפלגה ליברטרנית למפלגה שמרנית, התא המעושן בליכוד ממש.
לליברטרניזם יש מסורת ארוכה של התנגדות למלחמות - בשנות ה-60 בארה"ב חושבים ליברטרנים ממשעותיים כגון מארי רות'בארד היו מהמתנגדים העיקריים למלחמת וויאטנאם (ע"י התחמקות מגיוס חובה והפגנות שלום). למעשה, המסורת האנטי-מלחמתית הזו היתה אחד מההבדלים העיקריים בינהם לבין השמרנים ושעירערו במובן מסוים את החלוקה הקלאסית של ימין ושמאל בארה"ב. גם היום, הליברטרניזם העולמי הוא קול ברור במאבק נגד הכיבוש הישראלי. הסיבה העיקרית ליוניות של הליברטרניזם נעוצה ביסוד מרכזי בפילוסופיה הליברטרנית, "עיקרון אי-התוקפנות" (The Non-Aggression Principal). פחות או יותר כל חושב ליברטראני הגיע אל עיקרון זה, מנימוקים שונים לחלוטין, ולא תהיה זו הגזמה לומר שעליו מושתת התורה הליברטרנית. בפשטות, העיקרון גורס כי תוקפנות היא אינה לגיטימית מיסודה, תוקפנות מכל סוג והתוצאה שלה לא משנה - גם אם היא מובילה לשיפור במצב, או אינה משנה כלל את מצבו של המותקף (כך למשל הליברטרנים יתנגדו לגביית מיסים גם אם הם יובילו לשיפור כולל במצב החברה, שכן לקיחת כסף באופן לא וולנטרי מפרה את עיקרון אי-התוקפנות.) עיקרון-אי התוקנות נבדל בפציפיזם בכך שהוא מאמין שזכותך להשתמש בכוח למטרות הגנה עצמית, אך הוא נבדל מהניציות של הימין בכך שהוא פוסל לחלוטין שימוש בתוקפנות כדי למנוע תוקפנות.
ישראל אינה מדינה תחת מתקפה של גוף ריבוני זר, למעשה ישראל נמצאת תחת התקפה של קבוצות עממיות בבקשה להגדרה עצמית. אותן קבוצות חיות בתוך שטח תחת שליטתה של ישראל ונתונות למרותה. כיבוש קוראים לזה. תחת כיבוש זה כארבע מליון פליטים נאלצים לחיות תחת שלטון צבאי, ללא חירות פרט ותלויים לחלוטין בגוף שאין להם ייצוג בו. כיבוש, בעצם, הוא ההפך הגמור של חירות. הייתם מצפים שהליברטרניזם בישראל יהיה בחזית המאבק נגד הכיבוש...
אבל אני סוטה מהנושא, ההחזקה של ישראל בשטחים נמכרת לנו תחת הטיעון של ביטחון - אנו צריכים להמשיך להחזיק בשטחים למען ביטחון ישראל, והרי זה ההפך הגמור של עיקרון אי התוקפנות. אם אסור לקחת מיסים, גם אסור להחזיק שטחים.
כמובן שכל זה הוא מעבר לכך שהמצב הביטחוני של ישראל מעודד ביזבוז נרחב של כספים ציבוריים ופגיעה בחירויות הפרט של אזרחי ישראל, דבר שכקפיטליסטים וליברלים אמור להיות בראש סדר העדיפויות שלהם, במקום בסופו.
זה שעלה ירוק מנסים לטאטא את כל הנושא מתחת לשטיח, שם אותם בצד אחד עם כל המפלגות הלאומניות בכנסת. ביחד עם המלחמה במדינת הרווחה, במדינת הצבא, מדינת המשטרה ומדינת הדת הליברטניזם נלחם גם נגד מדינת הלאום ("כנסיית המדינה", הם קוראים לזה.) איפה מגיע לידי ביטוי במצע עלה ירוק הקריד הליברלי הידוע של "חופש הוא הלאום שלי"?
עלה ירוק  מנסה לאמץ לעצמה מצע של מפלגה ליברטרנית במדינה מתוקנת, כזו שיכולה להרשות לעצמה ניסוחים עמומים.  ישראל נמצאת בלב של סיכסוך, שבמרכזו ניצב גם דיון על ליברליזם. להתעלם מחד מהגורמים הכי בוטים לשליללת חופש, אחת הפגיעות הכי חמורות בליברליזם, ואז לומר שאתה בעד חופש וחירות? אז לא, במצע של עלה ירוק אין אפלו זכר אחד לחופש, כי איך הולך הציטוט הליברטרני המפורסם? "מי שמוותר על חירויות בסיסיות כדי לקנות מעט ביטחון זמני, לא מגיע לו לא ביטחון ולא חירות."


נ.ב יש רק עיקרון ליברטרני אחד שעלה ירוק עומדים בו - "ראנד אמרה". העיקרון גורס שאם איין ראנד אמרה את זה, אז היא צודקת.


--------
1.כפי שניתן להבין מהמשך הפוסט, לא תמיד היה כך הדבר. אבל אני מאמין שרוב האנשים עברו איזו תקופה חולפת בה פלירטטו קצת עם קפיטליזם, לא?

11 תגובות:

  1. בגלל שהקול הליברלי כל כך קטן בארצנו הפשיסטית, חברו להם אנשים מכל הקשת הפוליטית כדי להעלות על קרן את הנס הליברלי. אני שאני שמאלן שמסכים איתך מאוד, לא יכול להקים מפלגת שמאל ליברלית, פשוט כי אין מספיק ליברלים. שמאל בקושי יש, אז ליברלים?!

    אתה מדבר על אוטופיה. cut us some slack. אנחנו גם ככה הרבה יותר טובים מכל השאר.

    השבמחק
  2. לא מדובר פה בנושא קטן ושולי, מדובר בנושא מהותי לגבי הקיום של מדינת ישראל כמדינה פאשיסטית. אם אתם מתעלם מהמקרה הכי חמור של כפיה וחוסר-צדק ליברלי במדינה שלך, איך אתה יכול לדבר על ליברליזם כלל? איך אתה יכול לפתוח את השוק כשיש לך אוכלוסייה שחייה כעבדים מעבר לחומה דקה? אני מבין התפשרות בנושאים שוליים, אבל לא בנושא שבמובן מסוים מגדיר את אורח החיים שלנו במדינה הזו.

    השבמחק
  3. ראשית, ליברטאנים רותבארדיאניים (אנרכו-קפיטליסטיים, כמוני) אינם התנועה הליברטאנית היחידה או העיקרית. חלקים גדולים מהליברטאנים הם מינארכיסטים (מאמינים במדינה מינילאלית, כולל צבא ומשטרה) ולכן אין להם בעיה לפרש את עיקרון אי-התוקפנות באופן יותר כללי, כולל מקרים של הפעלת כוח הגנתי מראש, לפני תקיפה. רבים יטענו שזה המצב במקרה של ישראל והשטחים.

    שנית, בתור אנרכו-קפיטליסט, אני כן מאמין שהמדינה היא האויב, אבל היא לא האוייב היחיד- גם חבורות עממיות חמושות ומסוכנות הן אוייב, שכן הן מנסות להיות מונופל על האלימות (כמו המדינה) בטריטוריה שלהם, וגרוע מזה- הן אינן מכירות בזכות הקניין של פרטים (לא ערבים ולא יהודים), אלא כאשר זה נוח להן. לו היינו בעולם אנרכו-קפיטליסטי, איגודי וחברות ההגנה שלנו בטריטוריה היהודית בישראל היו מנסים להגיע להסכם ולצמצם אלימות, אל מול הכנופיות והחבורות החמולתיות שבצד השני. לאור השנאה הבלתי מתפשרת אלינו בחלקים גדולים בציבור הפלשתיני, כנראה שמזעור האלימות היה דורש כיבוש כלשהו של טריטוריות מסויימות בצד הפלשתיני ע"י חברות ההגנה שלנו, כמו גם התנקשויות במנהיגים ("סיכול ממוקד") ופעולות אחרות. מכאן, שגם בעולם חופשי יותר בו לא היינו תחת עול המדינה, הכיבוש בהיקף מסויים היה נמשך כל עוד ההתנכלויות מצד קבוצות פלשתיניות מסויימות היו נמשכות. כמו כן, המתנחלים שקנו את אדמתם מידי פלשתינאים באופן וולנטרי, היו ממשיכים לשבת ביישובים שלהם (אם כי עלויות ההגנה שלהם לא היו מתגלגלות על כולנו). מכל אלו נובע שאדם יכול להיות בקלות אנרכו קפיטליסט ועדיין לתמוך בצעדי הגנה כאלו ואחרים גם אם הן נעשים על ידי גוף שהיינו מעדיפים שלא יתקיים.
    נ.ב: "עבדים"? הפלשתינאים בשטחים חופשיים הרבה יותר מאיתנו במובנים מסויימים. לא רק הם תחת "כיבוש"- גם אנחנו. אצלהם לפחות חופש העיסוק גדול יותר (אין שכר מינימום ופחות רגולציה)ו הזכות לרכוש מוגנת יותר (כי המבנה החמולתי מקשה על ביזה ממשלתית).

    השבמחק
    תשובות
    1. רות'בארד אינו החושב הליברטרני היחידי, אבל פחות או יותר כל אחד ניסח גרסא משלו לעיקרון אי-התוקפנות ורובם מפרשים אותו באופן מצומצם למדי שכן אחרת הם כבר גולשים למשבצת הקונזרבטיב. אכן, עלה ירוק הם מינארכיסטים כפי שעולה מהמצע שלהם, אך גם חושבים מינארכיסטים כמו ליו רוקוול ומילטון פרידמן פירשו את עיקרון אי התוקפנות באופן מצומצם יותר מהקונזרבטיבים. באופן כללי, עיקרון אי התוקפנות מוגדר ונבדל מסתם אגרסיביות בשלילתו של התקפות מנע או שימוש בתוקפנות מתמשכת כדי למנוע תוקפנות עתידית. כיבוש מתמשך לא יכול לעמוד בקנה אחד עם עיקרון אי-התוקפנות.

      אני לא מצדיק שימוש באלימות, גם לפי הגדרתך, בקרב קבוצות לשחרור פלסטין, אבל חשוב לציין שאלה קבוצות עממיות שהתאגדו באופן עצמאי ולא מדינות ריבוניות זרות המנסות לפלוש לישראל. זה הוא לא מצב פשוט של הגנה עצמית.
      מי שבסדר אם לתת לממשלה, גם מינארכיסטית, לשלוט בשמו על כמות גדולה של אנשים מטעמיים לאומיים, דתיים או ביטחוניים - אינו נאמן לערכי הליברליזם לטעמי.
      רק אציין שבפוסט שלך אתה מגיע לנקודות שהן עיקר המחלוקת שלי עם הליברטרניזם. מכיוון שתחת אנרכו-קפיטליזם יכול להתקיין כיבוש, איני אנרכו-קפיטליסט. בקצרה, אני מאמין שהחירות צריך להתרגם לחופש רב יותר, לא מועט יותר. זה למשל הבילבול שלך במחשבה שהפלסטינאים חופשיים יותר ממך (אמירה שמזכירה לי את אותם אנרכו-קפיטליסטים שמהללים את החירות בסומאליה. מבלי ניסיון לצאת מתנשא, אני מציע לך ללכת לבקר בשטחים ולבחון את האמרה הזו.)

      מחק
  4. טוב, כנראה שאי אפשר לצפות ממצביע דעם להתייחס לעוד משהו חוץ מלכיבוש. הלאה.

    השבמחק
  5. אתה סתם משמיצן, אין ולו הזכרה אחת של איין ראנד במפלגה הזאת, בודדים מבין תומכי המפלגה הם אובייקטיביסטים שבאופן טבעי יכולים להצביע רק למפלגת על הירוק - הרשימה הליברלית.
    אני אישית מינארכיסט שסולד ממש מאיין ראנד וחושב שהיא אישה מתועבת, עד שקראתי אותה לא הבנתי אף פעם את הפילוסופיה של העיר סדום.
    המפלגה הזאת מורכבת מאנשים מכל הספקטרום בנושא המדיני מפעילי שלום עכשיו עד אנשים שמתלבטים בינם ל"עוצמה לישראל" מטבע הדברים מפלגה שמנסה לקבל קולות לא יכולה להתעסק בנושא שנוי כל כך במחלוקת כמו נושא הסכסוך עם שכנינו הערבים. המטרה היא קודם כל לשחרר את אזרחי המדינה מחוקים ותקנות דרקוניים.
    דיונים פילוסופיים מתקיימים ב"תנועה הליברלית החדשה" שם תוכל לדון גם בשאלות כמו האם מוצדק מוסרית לתקוף באיראן.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא דיברתי על קשר ישיר עם איין ראנד, אבל נראה שהיא ללא ספק הכוח הבולט מחינה רעיונית במצע המפלגתי שלהם, כנראה מתוך ניסיון לפנות לקהל שמרן יותר. למרות שגם לא קשה במיוחד למצא קשר ישיר - בועז ארד וירון לרמן הקימו את התנועה הליברלית החדשה ושניהם חברים בה, בועז ארד הוא גם עורך את אתר "אנוכי - תלמידי הפילוסופיה של איין ראנד בישראל".
      ((אני מרגיש צורך לציין שאני חושב ש"כמעיין המתגבר" הוא ספר טוב בסה"כ. וגם מ"מרד הנפילים", שהוא לא פחות מזוועה ספרותית, יש ציטטה אחת או שתיים מוצלחות.))

      כמו שהגבתי לקודמים, יש נושאים בהם אני מבין עמימות וחוסר עמדה, כשמדובר בנושא מהותי שמגדיר במובן מסוים את החיים במדינה ועיקרו הוא ליברליזם, אני לא יכול לקבל את התנסחותה של עלה ירוק. האם עלה ירוק תתמוך במלחמה ומעגל התוקפנות הקרוב? המצע מרמז שכן. אני חושב שכל ליברל צריך לחשוב פעמיים לפני שהוא שם בקלפי פתק כזה.

      מחק
  6. אם לברליות כוללת יכולת להקשיב והתדיין עם דעות שונות אז לפי היד הקלה בחסימת דף הפיסבוק שלהם למגיבים מעצבנים ליברלים הם לא.

    השבמחק
    תשובות
    1. כשמביאים דעות קדומות לדיון עלולים לגלות שהן לא מתאימות ואז יש שתי אפשרויות.
      "לאנוס את המפה" או לנסות וללמוד.
      ליברליות זה לתת לכל אחד לעשות כמעט כל מה שהוא רוצה בבית שלו,
      ולא בהכרח לתת למישהו לעשות ככל העולה על רוחו בבית שלך.
      לכן,
      אם מישהו בא להציק בדף פייסבוק, זה סופר לגיטימי לבעוט אותו.
      מהתרשמותי, מי שבא לדון קיבל שם תשובות הולמות.

      מחק
  7. לא נכון. מפלגה לא צריכה להתייחס לכל נושא שהוא. זה לא כתוב בשום חוק. מפלגה יכולה לרוץ גם על מצע של ביטול המכסים על גבינה צהובה. לאור זאת, לנסות למצוא "פאשיזם" בכך שלא התייחסו לנושא שבוער בעצמותך - זו לא הדמוקרטיה. פרט לכך, הרץ את התרחיש בראשך. כמה ליברלים אתה חושב שיש בארצנו עם המסורת הסוציאליסטית העמוקה? אפשר גם לפצל אותם לחצי על בסיס מדיני? התוצאה תהיה שלא יהיה אף אחד שירים את דגל חירות הפרט בארץ. רק בשל כך הביקורת שלך אינה הוגנת.

    השבמחק
    תשובות
    1. מפלגה לא חייבת שכל נושא יהיה קרוב לליבה, אם כי עיקר הפוסט שלי טען שנושא הכיבוש אמור להיות קרוב לליבו של כל ליברל או שהוא חוטא לאידאולוגיה שלו, אבל בסופו של דבר מפלגה תתמוך, תמנע או תתנגד למהלכים. גם אם עלה ירוק היתה אומרת שהיא תמנע מכל ההצבעות בנושאים הביטחוניים או שתתן לחבריה להצביע איש-איש לדעתו (שזה לא מה שהם אומרים, הם אומרים במפורש שהם יתמכו בפעולות ההגנה של ישראל) זו עדיין בחירה אנטי-ליברלית מכיוון שהיא משמרת מצב נורא ואיום בו מליוני אנשים חיים תחת כיבוש. מעבר לכך, האם עלה ירוק יתמכו בכל תקציב ביטחון? האם הם יעלו אותו? לפי המצע שלהם, כן.
      לא הוגן? אל תנסו לעגל פינות כדי להיות יותר נעימי למצביעים שלכם.

      מחק